Het zelf importeren van een auto door een particulier neemt elk jaar in populariteit toe. Het is dan ook prima zelf te regelen, al komt er wel wat meer bij kijken dan bij het aanschaffen van een auto in Nederland zelf. We hebben wat informatie voor je verzameld en beperken ons voor het gemak even op een import binnen de EU. Verschillende punten komen aanbod zoals het benodigde ééndagskenteken, het vervoer van de net aangeschafte auto en de vraag bij welk RDW-keuringsstation de auto gekeurd kan worden. Klinkt als veel gedoe? Dat dit reuze mee valt lees je hier!
Waarom eigenlijk zelf een auto importeren?
Zelf auto importeren loont! Dit heeft alles te maken met de aanschafwaarde van de auto en het aanbod aan occasions. Ga je bijvoorbeeld in Duitsland op jacht naar een occasion dan is het aanbod vele malen groter als hier. Dat is natuurlijk ook niet zo gek met ruim 5 keer zoveel inwoners. Daardoor is de prijs ook meteen al een stuk lager. Ook het te betalen BTW-tarief verschilt per land en speelt hier in een grote rol! Je kunt je aangeschafte auto per autoambulance naar het keuringsstation laten vervoeren. Maar je kunt er ook voor kiezen je nieuwe aanwinst zelf naar Nederland te rijden, voorzien van een gratis bij de RDW aan te vragen ééndagskenteken.
Een Nederlands kentekenbewijs bemachtigen
Wanneer je een auto of oldtimer in het buitenland hebt aangeschaft wil je het natuurlijk voorzien van een Nederlands kenteken. De eerste stap die je neemt, is de auto te laten onderzoeken bij een RDW-keuringsstation. De keurmeester onderzoekt of jouw aangeschafte auto op de Nederlandse weg wordt toegelaten. Zo ja, stelt de keurmeester ook voor de aangifte van BPM de gegevens vast. Dit doe je bij de douane die in hetzelfde gebouw is gevestigd. Met het aantonen van het buitenlandse kentekenbewijs als bewijs kun je vervolgens het Nederlandse kentekenbewijs ontvangen. Zo simpel is het! bedrijfsautoverzekering tractorverzekering 123laptoponderdelen.nl 123adapter.nl